A rendezvény időpontja: 2024. szeptember 28., szombat, 9:00 – 17:30

A rendezvény helyszíne: Petőfi Irodalmi Múzeum, 1053 Budapest, Károlyi utca 16.

Az első, a gyermekek digitális jóllétét fókuszba helyező konferenciájának célja az volt, hogy a terület szereplőit és neves szakértőit megszólaltatva a szülők, pedagógusok, gyermekekkel foglalkozó szakemberek számára bemutassuk, hogy a mindent átható digitális technológia korában hogyan teremthető meg az egészséges, kiegyensúlyozott fejlődés lehetősége a gyermekek számára.


A digitális gyermekjóllét az digitális technológiák kiegyensúlyozott használatát jelenti, amely számos, különböző területről érkező szereplő, a szülők és a pedagógusok mellett az ágazatirányítás, a tudomány szereplői és a témával foglalkozó szakemberek, szervezetek is támogatják.
Az EdTech Koalíció keretében három munkacsoport dolgozik a gyermekek és a digitális technológia kapcsolódásai terültén, az oktatástechnológia, a mesterséges intelligencia, és a digitális gyermekjóllét területén.


A konferenciát Nagy-Vargha Zsófia, a Kulturális és Innovációs Minisztérium fiatalokért felelős helyettes államtitkára nyitotta meg, aki köszöntőjében kiemelte a terület fontosságát, és azt, hogy a kiegyensúlyozott digitális jelenlét kiemelten fontos a gyermekek mentális egészsége szempontjából.

A konferencia előadói és kiállítói között köszönthettük azokat a hatóságokat, amelyek Magyarországon a digitális gyermekjóllét területén érdemi feladatokat látnak el.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság feladat, hogy a szolgáltatókkal betartassa a gyermekek online védelmével kapcsolatos magyar és európai jogszabályokat. Emellett az NMHH üzemelteti az Internet Hotline-t, amelyen keresztül az internethasználók jelenthetik az őket ért incidenseket. A hatóság munkájában fontos szerepet játszik az edukációs tevékenység is. A konferencián a kiállítóként való részvétel mellett előadóként, illetve kerekasztal-beszélgetés résztvevőjeként az NMHH több szakértője is részt vett: dr. Somogyi Ákos, az NMHH Gyermekvédelmi Főosztályának osztályvezetője, dr. Csalár Dorina, az Internet Hotline Osztály osztályvezetője, valamint Pelle Veronika, az NMHH médiatudatosság-szakértője.

A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) az adatvédelemmel kapcsolatos területeken nyújt szakmai segítséget, és edukációs anyagokkal is segíti a felhasználókat.
A hatóság részéről dr. Sziklay Júlia vett részt a konferencián előadóként, az érdeklődök a kiállítói standnál szerezhettek további információkat.

A Gazdasági Versenyhivatal a fogyasztóvédelem területén segíti a fogyasztókat, a nagy online platformok megtévesztő gyakorlataival szemben is, és egy Digitális Tudatosság Programot is működtet. A hivatal részéről dr. Szalatkay Judit mutatta be tevékenységüket.

A nemzetközi szintű szabályozás kihívásaival kapcsolatban dr. Sorbán Kinga, Magyarország Európai Unió Melletti Állandó Képviseletének távközlési és információs társadalom szakdiplomatája az életkor-ellenőrzés szabályozásának kihívásait mutatta be.

A konferencián megjelent a magyarországi Safer Internet Központ is, Kotroczó Dóra hotline-szakértő a mesterséges intelligencia által generált káros tartalmakról tartott előadást, kiállítói standjukon az érdeklődők a Központ oktatási tevékenységéről is tájékozódhattak. Dr. Balogh Anikó, az Edutus Egyetem kutatóprofesszora a Központ tevékenységét nemzetközi kontextusba helyezte a Safer Internet központoktörténetének és szerepének bemutatásával.


A konferencián több olyan előadás hangzott el, mely foglalkozott a gyermek online jóllétével kapcsolatos legújabb tudományos kutatási eredményekkel, hiszen ezek segítenek megérteni a legújabb jelenségeket. Uzsalyné dr. Pécsi Rita, az Apor Vilmos Főiskola oktatója a digitális technológia a gyermekek idegrendszerére gyakorolt hatását, míg dr. Tari Annamária klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta, pszichoanalitikus a mesterséges intelligencia kihívásaival foglalkozott. Jacek Pyżalski, a poznani egyetem kutatója a több mint tíz országot érintő ySkills kutatás a gyermekek digitális tudatosságával kapcsolatos legújabb eredményeit mutatta be, előadásában kiemelve azt, hogy nagyobb hangsúlyt kell fektetni a biztonságos tartalom-előállítás és a digitális jólléttel kapcsolatos gyakorlatok oktatására. A kutató felhívta a figyelmet arra is, hogy a korlátozó szülői magatartás gátolja a digitális készségek fejlesztését, ezért a szülőknek nagy szerepük van az egészséges, tudatos digitális jelenlét  biztosításában. A HUN-REN Társadalomtudományi Kutatóközpont tudományos munkatársa, dr. Kollányi Bence a TikTok, a korosztály körében legnépszerűbb közösségimédia-platform használati szokásait mutatta be.


A konferencia nagy hangsúlyt fektetett a digitális gyermekjóllét témáival kapcsolatos kérdések interaktív bemutatására, ezért két, párhuzamos kerekasztal-beszélgetésben szólaltatta meg a szakértőket abban a kérdésben, hogy mit tehetnek az egyes szereplők a gyermekek érdekében. Az egyik kerekasztal a szülők és a pedagógusok, a másik a hatóságok és oktatási szakértők szemszögéből vizsgálta a kérdést.


Nagy érdeklődést váltott ki a mobiltelefon-használat iskolai korlátozásához kapcsolódó panelbeszélgetés. A panel legfontosabb témái az okoseszközök idegrendszerre gyakorolt hatásai, a tudatosság és az önkontroll lehetőségei, és az okoseszközök hatása a társas kapcsolatokra (érintve az online zaklatás kérdését) voltak. A nézői kérdések az intézkedés hatásaira, illetve arra vonatkoztak, hogyan lehet az intézkedés célját a gyermekek számára is elfogadhatóan kommunikálni.


Az elmúlt hónapban koalíciós tagunk az EduTech Hungary Zrt. rendezvényein egy online kérdőív használatával mérésre került a résztvevők (elsősorban pedagógusok és szülők) a rendelkezéssel kapcsolatos attitűdje. Az összesen 80 válasz alapján (kis elemszám, nem reprezentatív minta), a résztvevők csupán 28%-a gondolja jó eszköznek a korlátozást az okoseszközök figyelemelterelő hatásának csökkentésére. A felmérés alapján a résztvevők ismerik a szabályozás részleteit, és 81%-uk gondolja azt, hogy ezt a kérdést az iskola házirendjében kéne szabályozni. A kutatásban részt vevők jelentős része tisztában van az edukáció fontosságával a területen: 95% tartja fontosnak vagy nagyon fontosnak a digitális kompetenciafejlesztést, és szinte 100% a az online-offline egyensúly kialakításával, digitális jólléttel apcsolatos oktatást.

A konferencia programjának kialakításakor nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy a résztvevőket azonnal használható, gyakorlati tudással és edukációs lehetőségekkel, gyakorlatokkal támogassuk.
Timár Borbála, az EduTech Hungary Zrt. digitális gyermekvédelmi szakértője egy új, ingyenes, pedagógusoknak szóló, magyar nyelvű online továbbképzést mutatott be, amely médiaműveltség oktatásának első lépéseire és az intézményi szintű fejlesztési lehetőségekre fókuszál. Vida Ágnes Digitális nevelés kisgyermekkorban című könyvét mutatta be, dr. Baracsi Katalin az Online Sangóval című óvodai foglalkozást, amelynek letölthető anyagaihoz bárki hozzáférhet, és szülőként, óvodapedagógusként, tanárként használhatja. Konok Veronika, az ELTE Alfa Generáció Labor munkatársa, aki az Alfi nevű, kisgyermekek kiegyensúlyozott digitális eszközhasználatát támogató applikációját mutatta be.


A program kötetlen hangulatban, aktív résztvevői érdeklődés mellett zajlott. A kiállítói standoknál is élénk beszélgetés alakult ki, a résztvevők a szóbeli visszajelzések alapján hasznosnak és inspirálónak találták az eseményt.