Küldje el ön is kérdését!

Naponta mennyi képernyő idő ajánlott egy első osztályos számára?

A WHO ajánlása szerint 6-17 éves kor között napi két óránál több képernyőidő számos későbbi probléma forrása lehet. Ha végig gondoljuk, hogy az első osztályosunk mennyi időt tölt naponta levegőn, mennyi időt tölt mozgással, akkor mindenképpen törekedjünk arra, hogy a levegőn és/vagy mozgással töltött idő legalább legyen annyi, mint a képernyőidő, de ne több, mint két óra. Fontos azt is figyelembe venni, hogy a képernyőidőbe beleértjük a mobilon, tableten, számítógépen vagy konzoljátékokkal töltött idő mellett a sokszor csak háttérzajként funkcionáló televizíó médiafogyasztását is.

Miért olyan fontosak az influencerek a gyerekek számára?

A gyerekek többsége valamilyen influencer szeretne lenni, hiszen gyorsan nagy népszerűségre lehet szert tenni, akár anyagilag is rövid időn belül nagy haszonra lehet szert tenni. A sikertörténetek azonban nem szólnak arról, hogy ennek mi az ára. Arról sem, hogy mit követelnek cserébe a megbízó cégek. A gyerekeknek mindig is példaképekre volt szükségük. A korábbi korszakból származó sportolók, színészek, tudósok mellett az online világban megjelentek a celebek, hétköznapi emberek, akik valamilyen tevékenységükkel követőket tudtak szerezni. Jó hír, hogy egyre több tanárinfluencer is működésbe lépett, vagyis az a hatás, hogy szívesen válnak a gyerekek követővé, akár pedagógiai hasznot is hozhat.

A gyermekek tényleg erőszakosak lesznek a számítógépes játékoktól?

Nem mindegy, hogy a gyerek milyen életkorban, milyen típusú játokkal játszanak. Önmagában a videójáték nem tesz erőszakossá. A jó választáshoz segítséget nyújt az Egységes Játékinformációs rendszer (PEGI). Vegyünk komolyan a PEGI jelzéseket, illetve kontrolláljuk szülőként a játékválasztást és a játékidőt is. A szabadidő eltöltésének egy részét szeretik a gyerekek a barátaikkal az online térben tölteni. Ez önmagában még nem ártalmas. A kontrollvesztés az, ami problémát, komoly vitákat okozhat a szülők és a gyerekek között. Legjobb, ha szülőként kipróbáljuk a gyerekekkel együtt a vágyott játékot.

Meg lehet előzni a digitális zaklatást egy osztályban?

Nem könnyű a megelőzés, de mindenképpen törekedni kell rá. Az osztályközösségben hozott közös szabályokat ki lehet terjeszteni a digitális térben való viselkedésre is. A prevenció sikeressége azon múlik, hogy ezeket a szabályokat mindenki betartsa és betartassa a társaival, ha valamilyen nem megfelelő viselkedést tapasztal. Ne legyenek néma szemtanúk, illetve legalább egy valaki kérjen segítséget az áldozat érdekében. A pedagógusok és szülők számára sokszor láthatatlan jelenség az osztályban jelen lévő digitális zaklatás. Érdemes azonban az offline térben tájékozódni először, mert gyakran kiterjednek a valós térben történő zaklatások a digitális térre.

Hogyan tudom a gyerekeket arra nevelni, hogy tudatosan, megfontoltan használják az internetet?

Saját magunknak kell tudatos és megfontolt felhasználóvá válni. Szülőként és pedagógusként is mindenképpen a példamutatás lenne a legfontosabb cél, amivel rengeteget segíthetünk a gyerekeknek. A felnőttek között akadnak a technológiától teljesen elforduló technofóbok, valamint a technológia iránt rajongó technokraták. A hozzáállásunkkal sok mindent képviselünk.

Milyen felületet érdemes használni a szülőkkel való kommunikációhoz?

A COVID járvány idején óriási mértékben születtek a közösségi média felületeken szülői zárt csoportok. Ezeknek a csoportoknak jó része a lezárások után is megmaradt. Nem ajánlatos azonban a pedagógusoknak a magánéletüket a munkahelyi életükkel összekeverni ezen a területen sem. Mindenképpen a hivatalos hangvételű, formális csatornák használata lenne ajánlott. Bátran bortokba vehető a Kréta üzenetek küldésére alkalmas felülete, de az iskolai e-mail küldése is hasznos forma.

Megóvhatom-e a gyerekemet a digitális világ veszélyeitől tiltással, teljeskörű képernyőmentességgel?

Az arany középút választása lehet jó megoldás. Szülőként óriási dilemma, hogy mikor és milyen mértékben engedjük a digitális tér közelébe a gyerekünket. Az egészen biztos, hogy a teljes tiltásnak nincs értelme, de esetenként még nagyobb baj az, ha egyáltalán nincsenek ismeretei a gyerekeknek egy-egy jelenségről vagy területről. Ha otthoni környezetben teljes mértékben képernyőmentes környezetet teremtünk, akkor is érheti negatív hatás a barátai körében. Gyakran előfordul, hogy az első telefonjukat éppen megkapó tízéves fiúk barátaikkal, köztük olyanokkal, akik tiltva vannak mindenféle képernyőhasználattól, valamelyik pornóoldalt fedezik fel először. A szülői mediációnak, vagyis annak, ahogyan fokozatosan és együtt megnézi a szülő a gyerekével a digitális világot - óriási jelentősége van.

Óvodában dolgozom. Mit érdemes beillesztenem a pedagógiai gyakorlatomba a digitális eszközök közül?

A digitális pedagógia az utóbbi húsz évben életkor tekintetében is kiteljesedett. Gazdagodott a módszertan, a kutatások eredményei mind azt igazolják, hogy van helye az iskolásnál fiatalabbak életében is a digitalizációnak. A gondolkodás fejlesztését fókuszba helyező padlórobotok nagyon kedveltek az óvodás korú gyerekek körében. Minden korosztály esetében, így itt is átgondolandó a pedagógiai többlet, amit a digitális eszközök, így a padlórobotok alkalmazása jelenthet.

Általános iskola 2. osztály tanári javaslatra matematika logikai játékot kellene használni. Lehet-e releváns pozitív hozadéka, ha eddig nem adtunk a kezébe saját eszközt? Nagyon kevés időt tölt képernyővel.

A digitális eszközhasználat szabályozása kisgyermekkorban rendkívül megosztó kérdés. A WHO ajánlása nyilvánvalóvá teszi, hogy 3 éves kor alatt nem lenne szabad a gyermekek kezébe okoseszközt adni. Az óvodás korosztály esetében ez már nem így van, sőt, az ajánlás ötéves kortól már nem is ad időkorlátot, hanem minőségi, életkornak megfelelő tartalmakat, és a szabályok, korlátok betartását állítja a médianevelés központjába. Szülőként nagyon fontos megérteni, hogy az okoseszköz nem önmagában jó vagy rossz - pusztán eszköz - hanem a használat módja határozza meg, hogy előnyös, semleges vagy ártalmas-e az adot médiahasználati tevékenység. A digitális fejlesztő játékok pozitív hatását számos tanulmány alátámasztja. Az is egyértelműnek látszik, hogy a keretek között, iskolai feladatra használt okoseszköz-használat kontrollálható. Nyugodtan el lehet fogadni ebben az esetben az iskolai ajánlást.

Az iskolai mobilkorlátozást hogyan lehet jól kommunikálni a gyerekek felé?

A legfontosabb üzenet, hogy - a látszat ellenére - a korlátozás értük van. A gyerekek, fiatalok (a középiskolás korosztály már mindenképpen) saját bőrén is érzi a folyamatos online jelenlét ártalmait, sokan maguktól is megfogalmazzák, hogy “toxikus”. Ezt a gondolatot, az online-offline egyensúlyt, a figyelem és koncentráció képességét lenne fontos hangsúlyozni. A korlátozás mellett az edukációnak nagyon fontos szerepe van. Nem szabad ebben az esetben sem alábecsülni a felnőtt mintaadás fontosságát sem. Emellett közösen érdemes olyan gyakorlatokat, megoldásokat kidolgozni, amellyel a hétköznapi nehézségek áthidalhatók. Kisebb gyerekeknél, de a nagyobbaknál is működhet az offline alternatívák kínálata: sportolási lehetőség (például pingpongasztal), könyvsarok, társasjáték-sarok, rajzeszközök mind segíthetik a szabadidő értelmes eltöltését.

Van-e arra sejtés vagy esetleg kutatási eredmény, hogy az iskolai tiltás növeli az otthoni mobilhasználatot?

A mobiltelefonok iskolai korlátozásával kapcsolatos kutatások az iskolai teljesítményre, a jóllétre, a társas kapcsolatokra és a bullyingra gyakorolt hatást vizsgálják. Nem tudunk olyan kutatásról, amely az otthoni mobilhasználatot vizsgálná ebben a kontextusban, valószínűleg azért, mert sejthető, hogy ezen a területen nincs összefüggés. A problémás (túlzott, kompulzív) okostelefon-használat, amelynek visszaszorítása a rendelet egyik célja, ugyanis azt jelenti, hogy a felhasználónak nincs vagy kevés kontrollja van afelett, hogy mikor, és mennyi ideig használja a telefont, illetve nem tudja abbahagyni, megszakítani. Ebben nagy szerepet játszik az, hogy a közösségimédia-platformokat és a játékokat úgy tervezik, hogy a felhasználók a lehető legtöbb időt töltsék el rajtuk. Az iskolai tiltás tehát azt jelenti, hogy az állandó igény az okostelefon használatára korlátozva van, és ezért mindenképpen kevesebb lesz a napközbeni képernyőidő, függetlenül attól, hogy iskolán kívül mennyit használja. Fontos azonban megjegyezni, hogy a képernyőidő önmagában nem alkalmas arra, hogy megítéljük, “normális” vagy “problémás”-e valakinek az online jelenléte.

Hogyan lehetne a digitálisan függő szülőt meggyőzni a tudatosság fontosságáról? Egyre több fiatal szülő szintén függő.

A digitális nevelés első lépése, a szülők edukációja. A mai fiatal szülők már gyerekként megkapták első okostelefonjukat, számukra természetes az eszköz állandó jelenléte. A tudatos digitális eszközhasználat legfontosabb eleme, hogy a felhasználó képes saját médiahasználati szokásainak felmérésére, tudatosítására, ebbe tartozik bele az is, hogy felismeri a túlzó, problémás internethasználatot. A köznyelvben gyakran használjuk a “függő” kifejezést az internethasználat kontextusában valakire, aki “állandóan a telefonján lóg”. Problémás használatnak nevezzük, ha felborul az egyensúly az okostelefon és az élet egyéb területei között. Amikor kitüntetett jelentőségűvé válik egy technológiai eszköz (pl. mobiltelefon) vagy alkalmazás – mint a közösségi oldalak, chat-alkalmazások, egy-egy videójáték – valakinek az életében: egyre több időt tölt el vele, nehezen szakad el tőle, emiatt a tanulást, a munkát, étkezést, a barátait elhanyagolja. A függőség szenvedélybetegség, mely a kontroll elvesztésével jár, vagyis akkor sem képes abbahagyni a függő a tevékenységét, ha szeretné, és emiatt élete teljesen beszűkül. Míg a problémás használat tudatosítással, képernyőmentes időszakok és terek kialakításával, egyes alkalmazások letörlésével és más szokások megváltozásával visszaszorítható, a függőség kezeléséhez szakember segítségére van szükség.

Mennyire fogja a mesterséges intelligencia átvenni a tanárok szerepét a jövőben?

A pedagógusok között igen megosztó téma a mesterséges intelligencia használata az oktatásban. A mesterséges intelligencia alapú alkalmazások a tanári feladatok egy részét, az adminisztrációt, a dolgozatok javítását, a tesztek készítését már remekül támogatja. Nem kell azonban attól tartani, hogy a tanári szerepet teljes mértékben kiválthatja, elveheti a pedagógusoktól. A pedagógia egyszerre tudomány és művészet. Az oktatásban továbbra is szükség van a gondolkodó, érző, alkotó elmékre, minél fiatalabb korú gyerekről van szó, annál inkább.

Mi az a sexting?

Azt jelenti, hogy valaki magáról szexuális tartalmú, meztelen vagy félmeztelen képet, videót készít, amit továbbít egy ismerősének vagy ismeretlennek online. Fontos tudni, hogy, aki kiskorúról készít ilyen felvételt vagy az ilyen tartalmat a telefonján tárolja vagy továbbítja, az elköveti a gyermekpornográfia bűncselekményét. A szexuális behálózás, grooming során egy magát egykorúnak kiadó felnőtt beépül a gyerek életébe, szándékos stratégia alapján hatalmi pozíció kerül, majd szexuális felvételeket csal ki a gyerektől, amikkel zsarolni kezdi (sexortion).

Miért nem elégséges a közösségi médiából szerezni információkat?

Napjaink médiakörnyezetének egyik legfontosabb jellemzője a tartalomdömping, vagyis feldolgozhatatlan mennyiségű információhoz férünk hozzá nap mint nap, amelyből nekünk, hírfogyasztóknak kell szűrnünk. A hagyományos média időszakában az információ ellenőrzése és szűrése az úgynevezett információs kapuőrök (újságírók, szerkesztők) feladata volt. Azonban most, hogy szinte bárki megoszthat híreket – nekünk magunknak kell az információ kapuőreivé válnunk, és megtalálni a megbízható hírforrást, illetve lehetőség szerint minden hírt, információt ellenőrizni. Egyre gyakoribb, hogy a diákok nem is a keresőmotort (pl. Google), hanem a közösségimédia-alkalmazásokat (elsősorban a YouTube-ot és a TikTok-ot) használják információkeresésre. Ezért érdemes a böngésző használatát, a megfelelő kulcsszavak megtalálását és az információ ellenőrzését javasolni.

Miért néznek a gamer gyerekek más gamereket játék közben?

A gyerekek ezekben a gamer játékokban kiválóak szeretnének lenni. Játék közben megfigyelik az alkalmazott stratégiákat, taktikát, a trükköket. Éppen úgy szeretik ezt a tevékenységet, mint a felnőttek a sportközvetítéseket nézni. Ha a gyerekek olyan játékokhoz kapcsolódó videókat néz, amikkel egyébként is játszik, akkor is vigyázzunk arra, hogy trágár kifejezésekkel ne találkozzon. Ebben az esetben is a szülők felelőssége szexuális vagy erőszakos tartalmak szűrése. A gyerekek viszont abban kaphatnak lehetőséget, hogy a napi képernyőidejük beosztásában felelős döntéseket hozzanak.

Alsós tanító vagyok. Hogyan kommunikáljunk a szülőkkel az online térben?

Érdemes végig gondolni a lehetőségeket az offline és az online térben egyaránt. Az online térben inkább a formális lehetőségek használata (Kréta, e-mail) javasolt a munkaidő tiszteletben tartásával. A 21. századi üzenetküldési és válaszadási szokásaink rendkívül sokat változtak a korábbi postai levelezés, telefonos üzenetrögzítők óta. Azonban a magánélet védelme érdekében mind a szülőknek, mind a pedagógusoknak fontos szem előtt tartani, hogy az iskolai ügyek hivatalos életünk részei, ezért azokat munkaidőben kellene intézni. A kapcsolattartás módjában, gyakoriságában az első szülői találkozón érdemes megállapodásra jutni.

Mi a mesterségesintelligencia-hallucináció?

A Cambridge Dictionary által az év szavának választott kifejezés a nagy nyelvi modellek működésére vonatkozik; a mesterséges intelligencia működéséből fakad, hogy olykor megtévesztően hiteles hamis információt hoz létre, illetve tálal valóságosként. Ez egyszerűen bizonyítható például versidézetek kérésével, esetleg könyvek vagy életrajzok ajánlásával. Éppen ezért nagyon fontos tisztában lenni azzal, hogy milyen szövegalkotási feladatokra lehet / érdemes megkérni az ilyen alkalmazásokat, és mindig ellenőrizni a létrehozott szöveget.

Mit tegyek, ha a rokonaim a beleegyezésem nélkül osztanak meg képeket a gyerekeimről?

Természetesen családon belül lenne legjobb megbeszélni a már megtörtént esetet. Arra is van mód, hogy Hotline vonalon bejelentés alapján eltávolítsák a sérelmezett képet, videót. Legfontosabb azonban arra törekedni, hogy szülőként mi magunk se növeljük a gyerekünk digitális lábnyomát, ne terheljük a felnőtt életét gyerekkorában készült, belegyezése nélkül megosztott képekkel, videókkal. Gondoljunk a jogukra is, hiszen intézményi szinten, óvodai, iskolai környezetben is a beleegyezésünkre van szükség, ha a gyerekünkről valamilyen digitális tartalmat kíván bárki készíteni.

Van-e rá lehetőség az iskolában, hogy a szülőknek tartsunk egy előadást a témával kapcsolatban?

Hazánkban több állami, piaci és civil szereplő segíti a szülőket előadásokkal, képzésekkel, kampányokkal. Az egyetemek közül a pedagógusképzők azok, akik kutatásaikkal segítik a terület fejlődését. A szülői edukációnak több lehetősége érhető el a teljesen ingyenestől a fizetős változatokig.

Mit csináljak, ha a gyerekek a napköziben az udvaron az előző esti műsort játsszák, ami igencsak erőszakos volt?

Amíg barátságos meccsről, mérkőzésről van szó, addig úgy tekinthetjük, hogy a gyerekek igyekeznek feldolgozni a nem nekik való, de látott műsort. A szülők egy része a gyerekekkel együtt, közben értelmezve és feldolgozva az élményeket, megnéz ilyen típusú műsorokat. A nagyobb baj az, ha ez kontroll és mediáció nélkül történik. Ha kitalált, erőszakos történetről van szó akkor, az agresszor gyakran vonzó modell, sőt az erőszak büntetlen marad, az áldozatra nézve könnyű következményekkel jár, a néző mindezt valóságosnak hiszi. Súlyosabb, komolyabb a helyzet akkor, ha a műsorban valódi vér fröccsen, valódi csont törik.

Érzem, hogy folyton csak a telefonomon lógok. Hogy kezdjem a gyógyulást?

A FOMO (Fear of Missing Out), a félelem, hogy valamiből kimaradok érzésének leküzdése nem könnyű. Ma egy felnőtt, de egy gyerek életében is sokkal több dolog történik egy hét alatt, mint harminc éve egy hónapban. A fékezés, a tudatos lassítás az első lépés. Érdemes kialakítani olyan tereket, ahol nincs digitális tartalomkészítés és fogyasztás sem. Olyan tevékenységeket, a nap folyamán olyan idősávokat kijelölni, amikor digitális eszközök nélkül érezzük magunkat biztonságban és jól. Az éjszakai alvásra külön gondot érdemes fordítani. Magunk esetében sem, de a gyerekek esetében főleg nem szabad engedélyezni, hogy a mobil vagy a tablet abban a térben legyen éjszakára, ahol a gyerek alszik.

A nyolcadikos lányomat kiközösítették az osztálytársai, mert nincs instagramja. Mit tegyek?

Ebben az életkorban elég erősen jelenik meg a gyerekek életében a saját korosztályuk véleménye, az osztályban uralkodó nézetek. Érdemes megfontolni az Instagram megfontolt használatát. Mindenképpen zártkörű adatlap, zártkörű fiók használata ajánlott. Érdemes a fotók láthatóságát is korlátozni, valamint az alkalmazás által kínált szűrők használatáról is megbeszélni az előnyöket és hátrányokat. Amíg az internet előtti időkben egy kamasz gyerek a körülötte fizikailag is jelenlévőkkel hasonlította össze magát, addig ma a társas összehasonlítás jóval nagyobb számú létszámot, több és komolyabb problémát okoz pl. önelfogadás, testséma vagy akár az egészséges táplálkozás területén.

A negyedikes fiam osztálytársai csak azért hoztak létre egy Messenger csoportot, hogy a fiam ne legyen benne. Mit tehetek szülőként?

Az online világban megtörténő kiközösítés általában a valóságos térben történő konfliktusok kiterjesztéseként jelenik meg. Mindenképpen meg kell keresni a probléma gyökerét. A zaklatásban szereplők sokszor válnak egymás után áldozatból támadóvá és viszont. Nagyon óvatosan szabad a gyerekek felé fordulnunk, mert az is előfordulhat, hogy a történetben egy lépéssel korábban a saját gyerekünk érintett volt, de pont az ellenkező oldalon. A konfliktusok kezelésébe az osztályfőnökön túl bevonható az iskola pszichológusa is. Legjobb, ha az osztályközösség maga talál megoldást a kialakult helyzetre.